WP

Praktyczna forma elektryfikacji

Jaguar z napędem Plug-in Hybrid

W ofercie legendarnej brytyjskiej marki znajdziemy kilka samochodów z napędem hybrydowym, m.in. luksusowy model F-Pace Plug-in Hybrid. To połączenie turbodoładowanego silnika benzynowego i jednostki elektrycznej.

Samochód elektryczny bez wad? Wybierz hybrydowego Jaguara F-Pace PHEV!

Elektryfikacja na dobre zadomowiła się w świecie nowych samochodów. Co jednak, jeżeli nie jesteś gotowy na przesiadkę do modelu w pełni elektrycznego? Jaguar posiada w swojej ofercie model w pełni elektryczny (EV), ale oferuje również zaawansowane technologicznie hybrydy typu plug-in, takie jak Jaguar F-PACE P400e. Ten rodzaj napędu to dzisiaj najbardziej praktyczna forma elektryfikacji.

Zdaję sobie sprawę, że interesują Was samochody elektryczne. Oczywiście nie każdy rozważa dziś ich zakup, ale każdy fan motoryzacji przygląda się im z zaciekawieniem. Niektórzy uwielbiają zalety takiego napędu, inni mają wątpliwości, czy to już dobry moment na przesiadkę do takiego auta. A co, jeśli powiemy Wam, że możecie mieć większość zalet tzw. elektryka (EV), ale bez ewentualnych niedogodności? Wtedy swój wzrok warto skierować w stronę hybryd plug-in (PHEV), które, tak jak "elektryki", z roku na rok są coraz lepsze. Idealnym przykładem są modele Jaguara.

W ofercie legendarnej brytyjskiej marki znajdziemy kilka samochodów z napędem hybrydowym. To modne SUV-y pod postacią kompaktowego E-PACE’a i luksusowego F-PACE’a. Jak twierdzą komunikaty na stronie marki, są to samochody dające przyjemność z podróżowania i doskonałe osiągi, typowe dla Jaguara – do tego, mimo technologii przyjaznej środowisku, pozostają ikonami współczesnego designu i niedoścignionego luksusu.

Brzmi jak typowy podkolorowany slogan reklamowy? Niekoniecznie – w przypadku Jaguara rzeczywiście mówimy o skutecznym połączeniu legendy marki, efektownego designu, wysokich osiągów i postępowego charakteru napędu. Jaguar i jego zespół TCS Racing z sukcesami występuje przecież na arenie wyścigów elektrycznej Formuły E, z której doświadczenia i technologie przenosi wprost do swoich drogowych, zelektryfikowanych modeli.

Model F-Pace P400e osiąga moc systemową 404 KM i dysponuje aż 640 Nm momentu obrotowego.

Osiągi, czyli o krok za SVR

Tak – samochody hybrydowe plug-in mają nie tylko zapewnić oszczędną jazdę, ale przede wszystkim zagwarantować kierowcy osiągi godne logotypu umieszczonego na kierownicy – w tym wypadku modelu F-PACE P400e. To Jaguar z krwi i kości, a dźwigający takie brzemię SUV nie może być powolny. I nie jest, bo połączenie dwóch światów – turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 2 litrów, który wytwarza 300 KM, oraz jednostki elektrycznej generującej 194 KM poskutkowało powstaniem układu napędowego o łącznej mocy 404 KM i dysponującego aż 640 Nm momentu obrotowego!

Tak duża moc automatycznie przekłada się na świetne osiągi, bo Jaguar F-PACE P400e rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,3 sekundy, co stawia go w jednym rzędzie z najbardziej dynamicznymi SUV-ami dostępnymi na rynku. To tylko pół kroku za radykalnym i bardzo sportowym modelem F-Pace SVR (z 550-konnym silnikiem V8), który teraz występuje również w limitowanej edycji Edition 1988, stworzonej dla uczczenia modelu XJR-9, który osiągnął w wyścigu Le Mans prędkość 386 km/h.

Wracając jednak do wersji hybrydowej plug-in – przyspieszenie to jedno, ale wysoki moment obrotowy generowany przez silnik elektryczny sprawia też, że auto momentalnie reaguje na wciśnięcie gazu. Elektrony trafiają do kół szybciej niż energia z silnika spalinowego. Wniosek: moc dwóch światów sprawia, że hybrydowy Jaguar F-PACE złapie za serce nawet zatwardziałych fanów klasycznej motoryzacji.

Jeżeli potrzebujemy wyskoczyć na weekend na drugi koniec Polski, wybrać się na wakacje nad Morze Śródziemne czy w awaryjnej sytuacji wyjechać z domu w środku nocy – nie musimy martwić się o stan naładowania akumulatorów. Jaguar F-PACE P400e przechodzi wtedy w tryb pracy hybrydowej.

Nowoczesne samochody typu PHEV, takie jak F-PACE, zapewniają kierowcy elektryzujące wrażenia z jazdy i niskie koszty przemieszczania się. Nowoczesne samochody typu PHEV, takie jak F-Pace, zapewniają kierowcy elektryzujące wrażenia z jazdy i niskie koszty przemieszczania się.
Nowoczesne samochody typu PHEV, takie jak F-PACE, zapewniają kierowcy elektryzujące wrażenia z jazdy i niskie koszty przemieszczania się.

Jaguar jako jeden z pierwszych producentów samochodów na świecie zaprezentował w pełni elektrycznego SUV-a, który zapewnia fantastyczne wrażenia z jazdy, wysokie osiągi i nieosiągalną dla aut spalinowych ekonomię jazdy. To I-PACE, czyli auto, które pobudza wyobraźnię. Zresztą, ogłoszona niedawno strategia Reimagine to początek drogi marki do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2039 roku. Z kolei już w 2025 roku, w połowie tej dekady, Jaguar stanie się czysto elektryczną, luksusową marką.

Dziś, dla części kierowców, lepszy niż I-PACE okaże się jednak hybrydowy F-PACE P400e, dający nieco większą swobodę podróżowania. W zależności od potrzeb i miejsca, w którym się znajduje, może zatankować benzynę na stacji paliw (zbiornik paliwa ma aż 69 litrów!) lub podłączyć się do ładowarki – np. na noc, w domu lub w mieście, podczas zakupów czy seansu w kinie. Wolność wyboru to bardzo mocna strona hybrydy plug-in.

Do tego, nowoczesne samochody typu PHEV, takie jak wspomniany F-PACE, również zapewniają kierowcy futurystyczne wrażenia z jazdy "elektrykiem" i niskie koszty przemieszczania się. To dlatego, że Jaguar może w trybie elektrycznym pokonać nawet do 62 kilometrów bez uruchamiania silnika spalinowego. Jeżeli poruszamy się na co dzień nawet na podobnym dystansie, będziemy z F-PACE’a PHEV korzystać tak, jak z auta w pełni elektrycznego (EV). Wtedy jazda będzie cicha, płynna, ekologiczna i bardzo komfortowa, ale także zaskakująco tania.

Jaguar F-Pace P400e rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,3 sekundy, a wykorzystanie pojemnych akumulatorów pozwala na przejechanie nawet do 62 kilometrów bez uruchamiania silnika spalinowego!

Jeżeli jednak potrzebujemy wyskoczyć na weekend na drugi koniec Polski, wybrać się na wakacje nad Morze Śródziemne czy w awaryjnej sytuacji wyjechać z domu w środku nocy – nie musimy martwić się o stan naładowania akumulatorów. Jaguar F-PACE P400e przechodzi wtedy w tryb pracy hybrydowej, spalając benzynę i wykorzystując elektrony, które trafiają do akumulatora podczas jazdy, dzięki funkcji odzyskiwania energii z hamowania. Używając obu silników, Jaguar może zużyć na 100 km jedynie 1,6 litra paliwa i wyemitować 37 g CO2/km, co pozycjonuje go bliżej ekologicznych aut elektrycznych, niż klasycznych spalinowych SUV-ów.

Większość zalet samochodu elektrycznego przystrojonych w efektownie stylizowane nadwozie SUV-a, pełne luksusowego charakteru Jaguara i dysponujące osiągami typowymi dla tej marki – dobrze czytacie, F-PACE P400e jest jak strzał w "10" przy wyborze auta zelektryfikowanego.

W porównaniu z klasycznymi hybrydami, auta z napędem PHEV (plug-in hybrid) charakteryzują się znacznie bardziej pojemnym akumulatorem litowo-jonowym.

Jaguar F-Pace P400e – coraz dłuższa lista zalet

Trzy samochody w jednym? To możliwie, o ile zdecydujemy się na nowoczesną hybrydę PHEV od Jaguara. Model F-PACE zaskakuje wtedy niekwestionowaną ekonomią jazdy, pożądanym ekologicznym charakterem oraz sportowym stylem, typowym dla marki.

Jakich cech oczekuje kierowca szukający luksusowego SUV-a marki premium? Z pewnością zależy mu na uwodzicielskim designie, duży nacisk kładzie na wysokie osiągi i bardzo ważne okazuje się dla niego nowoczesne wyposażenie – te wszystkie cechy zapewnia każdy model Jaguara. Styl i osiągi te samochody mają wpisane głęboko w DNA. Jednak czasy się zmieniają i dziś coraz więcej osób będzie poszukiwało auta z napędem ekologicznym – nie tylko, aby oszczędzać na dojazdach do pracy, ale również poruszać się w mieście w trybie zeroemisyjnym i poczuć ciszę oraz przyjemność płynąca z takiej jazdy. Dla nich Jaguar również ma świetne rozwiązanie – to F-PACE P400e, czyli jak mawia się na wyspach brytyjskich, Jaguar Electric Hybrid. Co to takiego?

Jazda w pełni elektryczna

W porównaniu z klasycznymi hybrydami, auta z napędem PHEV (plug-in hybrid) charakteryzują się znacznie bardziej pojemnym akumulatorem litowo-jonowym. Tutaj sprawa jest prosta – im większy akumulator, tym większy dystans samochód może pokonać w trybie elektrycznym, czyli zeroemisyjnym. W klasycznych hybrydach pokona on w najlepszym wypadku 1-2 kilometry, a w dobrej hybrydzie plug-in – co najmniej 50. W przypadku Jaguara F-PACE P400e mówimy o jeszcze lepszym zasięgu, nawet do 62 kilometrów!

Żeby korzystać z możliwości jazdy w trybie elektrycznym, trzeba ładować akumulatory z zewnętrznego źródła zasilania. Można to zrobić na trzy sposoby.

Warto w tym momencie wrócić do statystyk. W zależności od źródła, badania podają, że europejscy kierowcy pokonują dziennie średnio od 30 do 50 kilometrów. To dystans, jaki bez problemu można pokonać hybrydą plug-in, bez uruchamiania silnika spalinowego. Jaguar F-PACE PHEV uruchamia się zawsze w trybie elektrycznym, a jednostka benzynowa dołącza do pracy dopiero wtedy, gdy ładunek energetyczny w akumulatorze spadnie do minimum. Oznacza to, że u przeciętnego Europejczyka silnik spalinowy może pozostawać w spoczynku w ciągu całego dnia. Wtedy Jaguar porusza się cicho, płynnie i bardzo tanio, ale przede wszystkim ekologicznie. To sprawia, że właściciel dużego, luksusowego SUV-a może mieć czyste sumienie, że nie zanieczyszcza powietrza w centrum miasta.

Klasyczna hybryda pokona na samym silniku elektrycznym 1-2 kilometry, a hybryda plug-in co najmniej 50. Z kolei Jaguar F-PACE P400e przejedzie nawet do 62 kilometrów! Materiały partnera Materiały partnera
Klasyczna hybryda pokona na samym silniku elektrycznym 1-2 kilometry, a hybryda plug-in co najmniej 50. Z kolei Jaguar F-PACE P400e przejedzie nawet do 62 kilometrów!

Hybryda z prawdziwego zdarzenia

W samochodzie z napędem plug-in, tak jak w klasycznej hybrydzie, wcale nie trzeba ładować akumulatorów – można po prostu jeździć autem tankując benzynę, a wtedy samochód będzie i tak bardziej ekonomiczny niż auta spalinowe. Jest tak dlatego, że podczas hamowania silnik elektryczny pracuje jak generator, czyli napędza go ruch samochodu, który silnik zamienia na prąd elektryczny i kieruje go do akumulatora. Natomiast gdy wciskamy gaz, napędza on koła korzystając z energii zmagazynowanej w "baterii". Dzięki temu, nawet bez ładowania akumulatorów, poruszamy się hybrydowym Jaguarem, który do napędu cały czas używa obu technologii, elektrycznej i spalinowej

Żeby jednak korzystać z najważniejszej zalety napędu PHEV, czyli z jazdy w trybie elektrycznym, trzeba ładować akumulatory z zewnętrznego źródła. Można to zrobić na trzy sposoby – do wyboru, w zależności od okoliczności. Jeżeli w domu lub na parkingu podziemnym mamy zwyczajne gniazdko 230 V, wystarczy podłączyć do niego ładowarkę, a akumulator bez problemu zostanie naładowany do pełna w trakcie nocy.

Jakich cech szukamy w luksusowym SUV-ie marki premium? Z pewnością zależy nam na uwodzicielskim designie, duży nacisk kładziemy także na wysokie osiągi. To wszystko Jaguar F-PACE Plug-in Hybrid ma wpisane w DNA.

Możemy także zamontować w garażu, lub na miejscu parkingowym, podstawową ładowarkę AC, która ładuje akumulatory prądem o wyższej mocy niż ten, jaki oferuje standardowe gniazdko. Wtedy akumulatory Jaguara F-PACE P400e naładują się do pełna w kilka godzin. To wygodna opcja, bo pozwala za pomocą systemu w aucie lub aplikacji na smartfona zaprogramować czas ładowania – np. aby zaczynało się po 22, kiedy obowiązuje nas tańsza taryfa zakupu elektryczności.

Trzecie rozwiązanie to skorzystanie z ogólnodostępnych ładowarek – takich, jakie znajdziemy np. na parkingu galerii handlowej czy przy autostradach. Przy ich pomocy naładujemy akumulatory Jaguara F-PACE w trakcie zakupów, kinowego seansu lub przerwy obiadowej w trasie. Dzięki takiej ładowarce uzupełnienie energii w "pustym" akumulatorze (do 80% jego pojemności) zajmie około 30 minut. Jednak pamiętajcie, ideą hybryd plug-in jest ładowanie ich w nocy w garażu i poranna jazda do pracy z pełnym akumulatorem – ładowanie ich w trasie to jedynie dodatek, stąd najwyższa możliwa moc ładowania hybryd plug-in nie jest tak wysoka, jak w autach w pełni elektrycznych.

Luksusowy SUV marki Jaguar, ekonomiczna hybryda oraz ekologiczny i nowoczesny samochód elektryczny – połączenie trzech aut w jednym ma na imię Jaguar F-PACE P400e.

W zależności od źródła, badania podają, że europejscy kierowcy pokonują dziennie średnio od 30 do 50 kilometrów. Oznacza to, że u przeciętnego Europejczyka silnik spalinowy Jaguara F-PACE’a w wersji PHEV może pozostawać w spoczynku nawet w ciągu całego dnia.

Jaguar F-Pace

Brytyjska marka Jaguar słynie od dziesięcioleci z wielu cech, ale dwie wydają się najlepiej opisywać jej samochody – sportowy wygląd nadwozia i niespotykany luksus we wnętrzu.

F-Pace, czyli luksusowy SUV z niepowtarzalnym charakterem

Dzisiaj niemal każdy producent samochodów ma w swojej ofercie SUV-y. Moda na takie auta sprawia, że coraz trudniej wyróżnić się z tłumu, wybierając pojazd tego typu. Oczywiście uwaga ta nie dotyczy kierowców Jaguara F-PACE’a – tego modelu nie da się pomylić z żadnym innym.

Samochody typu SUV są efektem trendu ostatnich 15 lat – wcześniej żaden producent aut nawet nie myślał, aby oferować w salonach pojazd będący połączeniem terenówki i samochodu osobowego. Z czasem gust kierowców się zmienił i dziś każda marka oferuje co najmniej jeden taki model – także Jaguar, w którego ofercie znajdziemy nie tylko średniej wielkości E-PACE’a, ale również luksusowy model F-PACE. Dlaczego nie da się go pomylić z innym samochodem? Zobaczcie tylko te zdjęcia!

Design karoserii – tutaj zaczyna się magia Jaguara

Brytyjska marka słynie od dziesięcioleci z wielu cech, ale te dwie wydają się najlepiej opisywać jej samochody – sportowy wygląd nadwozia, niespotykany luksus we wnętrzu. W przypadku modelu F-PACE obie te cechy wyczuwalne są już przy pierwszym kontakcie. To duży SUV, którego nadwozie ma ponad 4,7 metra długości, a jednak prezentuje się on zadziornie i bardzo dynamicznie. To z jednej strony zasługa mocno nabrzmiałej, muskularnej sylwetki, z drugiej – elementów typowych dla Jaguara.

Duże, nawet 22” koła „odciążają” wizualnie sylwetkę, przez co nadwozie wydaje się smuklejsze. Nie bez znaczenia jest też linia okien unosząca się ku tyłowi i zauważalnie opadająca linia dachu.

Zacznijmy od sylwetki. Patrząc na F-PACE’a, z przodu zobaczymy ogromną osłonę chłodnicy, duże wloty powietrza w dolnej części zderzaka, groźnie wyglądające logo marki i szerokie przednie nadkola. Całość sprawia, że z tej perspektywy auto wygląda na jeszcze większe i szersze. Inaczej jest z profilu. Duże, nawet 22" koła "odciążają" wizualnie sylwetkę, przez co nadwozie wydaje się smuklejsze.

Nie bez znaczenia jest też linia okien unosząca się ku tyłowi i zauważalnie opadająca linia dachu. Z tyłu jest jeszcze ciekawiej – niewielka szyba, duży spojler dachowy i zderzak ciągnący się wysoko do pokrywy bagażnika sprawiają, że tył prezentuje się niezwykle zgrabnie. Natomiast szerokie, horyzontalnie umieszczone światła dodatkowo poszerzają optycznie sylwetkę, nadając jej sporo dynamiki.

To duży SUV, którego nadwozie ma ponad 4,7 metra długości, a jednak prezentuje się on zadziornie i bardzo dynamicznie. Trudno model F-PACE pomylić z innym autem – to Jaguar z krwi i kości!”

Wracając do elementów typowych dla Jaguara – trzeba zwrócić uwagę na przednie reflektory. Są smukłe i rozciągnięte na boki, co dodaje autu szerokości. Przede wszystkim jednak narysowano je w taki sposób, że prezentują się niezwykle drapieżnie. To element, który od razu pozwala w F-PACE’ie rozpoznać Jaguara. Co ważne, spełniają one też swoją pierwotną rolę, bo światła Pixel LED to jedna z najnowocześniejszych technologii na rynku.

Z boku charakterystyczne są atrapy wylotów powietrza umieszczone pod lusterkiem, również typowe dla sportowych modeli tej marki, a z tyłu, poza charakterystycznymi światłami, jest duże i jedyne w swoim rodzaju logo, a także mocno wyeksponowane końcówki układu wydechowego. Tak, trudno model F-PACE pomylić z innym autem – to Jaguar z krwi i kości!

Przykładowe Materiał partnera Materiał partnera
Jak przystało na luksusowego SUV-a, we wnętrzu Jaguara F-PACE’a znajdziemy sporo multimediów i wysokiej klasy wyświetlaczy. Co więcej, luksusowe wnętrze SUV-a jest tu stylizowane, jak w aucie sportowym.

Design wnętrza – znak czasów, dobrych czasów

Na początku napisałem, że Jaguar to sportowy charakter na zewnątrz i luksus we wnętrzu, ale w przypadku F-PACE’a trzeba to jednak nieco zmodyfikować. Luksusowe wnętrze SUV-a jest tu stylizowane, jak w aucie sportowym. Na myśl przychodzi rasowe coupe, jakim jest Jaguar F-Type – niektóre elementy deski rozdzielczej są jak żywcem przeniesione z tego charakternego modelu. Mowa chociażby o niewielkiej sportowej kierownicy z dużej wielkości łopatkami do sekwencyjnej zmiany biegów, cyfrowych wskaźnikach z umieszczonym centralnie obrotomierzem czy solidnych uchwytach na drzwiach.

Jak przystało na luksusowego SUV-a, we wnętrzu Jaguara F-PACE’a znajdziemy sporo multimediów i wysokiej klasy wyświetlaczy. O technologii powiem więcej w kolejnym tekście, ale już teraz warto zwrócić uwagę na coś innego – Jaguar to marka pełna tradycji i historii, a jednak otwarta na nowoczesne technologie. W dodatku potrafi, a nie każdemu producentowi ta sztuka się udaje, sprytnie łączyć ze sobą luksusowy klimat modeli sprzed lat z nowoczesnym sznytem teraźniejszości. Wystarczy spojrzeć na sposób, w jaki wkomponowano ekran multimediów w deskę rozdzielczą, czy wyświetlacze w pokrętła klimatyzacji – to wyraz stylu i technologii!

Kierowca może wybrać wygodne fotele z funkcją masażu, obszyte jednym z dwóch rodzajów materiałów, a także sportowe siedzenia, bardziej wyprofilowane i wykończone najwyższej klasy skórą Windsor.

Jaguar F-Pace, czyli dopasuj auto do swojego gustu

W przypadku samochodów o sportowej duszy kierowca chciałby jeszcze bardziej wyróżnić się w tłumie, personalizując swój samochód. W przypadku Jaguara akurat dobrze się składa, bo to właśnie ta marka daje swoim klientom największe pole do popisu podczas konfigurowania nadwozia. Nie wspominam o różnych układach napędowych (których jest 7), ani o wersjach wyposażenia (5 odmian), ale o mnogości elementów zmieniających wygląd danego egzemplarza. Kierowca wybiera spośród kilku barw nadwozia (nie tylko stonowanych – jest też niebieski czy czerwony lakier), wielu wzorów obręczy kół (od 19- do 22-calowych), a nawet pakietów wykończenia nadwozia elementami błyszczącymi lub czarnymi.

Moda na SUV-y sprawia, że coraz trudniej wyróżnić się z tłumu, wybierając pojazd tego typu. Oczywiście uwaga ta nie dotyczy kierowców Jaguara F-Pace’a – tego modelu nie da się pomylić z żadnym innym!”

Wnętrze Jaguara F-PACE’a również daje wiele przestrzeni na kreatywność. Kierowca może wybrać wygodne fotele z funkcją masażu, obszyte jednym z dwóch rodzajów materiałów, a także sportowe siedzenia, bardziej wyprofilowane i wykończone najwyższej klasy skórą Windsor. Kolor również można zmieniać, w zależności od tego czy preferujemy klasyczną czerń, eleganckie jasne wykończenie, czy sportową czerwoną skórę – do wyboru, do koloru.

Dziś trudno znaleźć na rynku SUV-a, który tak bardzo wyróżnia się na drodze, a do tego w tak mocnym stopniu związany jest w dziedzictwem swojej marki i charakterem, jaki jej samochody cechuje od dekad. Luksusowy SUV w drapieżnej stylizacji? To musi być Jaguar F-PACE!

Jaguar F-PACE

Materiał partnera Materiały partnera
Jak przystało na jeden z flagowych modeli tej luksusowej brytyjskiej marki, kierowca może wyposażyć swój egzemplarz F-PACE’a PHEV w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne z wielu dziedzin.

Jaguar F-Pace P400e – technologia, nie tylko w napędzie PHEV

Samochody z napędem zelektryfikowanym są zazwyczaj bardzo bogato wyposażone, dzięki czemu zapewniają komfort i bezpieczeństwo wszystkim pasażerom. Jaguar F-PACE z napędem PHEV jest potwierdzeniem tej tezy.

W zasadzie można zacząć od kilku bardzo oczywistych stwierdzeń. Duży SUV musi być bogato wyposażony. Jaguar musi zapewniać komfort niespotykany w innych samochodach. Pojazd z napędem hybrydowym plug-in musi wyróżniać się najnowszymi technologiami. To wszystko oczywistości, jednak gdy trzy wymienione auta połączymy w jedno, otrzymamy model, który niemal przytłacza bogactwem wyposażenia seryjnego, długością listy elementów opcjonalnych i mnogością zaawansowanych rozwiązań technicznych. Co jednak ważniejsze, taki samochód rzeczywiście istnieje – to Jaguar F-PACE P400e.

Wersje wyposażenia, czyli fundament konfiguracji

Wystarczy zajrzeć do cennika spalinowych modeli Jaguara, aby zauważyć, w jak wielu wersjach są one oferowane – liczba różnych odmian wyposażenia często przekracza dziesięć. W przypadku F-PACE’a z napędem hybrydowym plug-in jest zupełnie inaczej – tutaj do wyboru są trzy odmiany: S, SE, HSE. Co ważne, każdą z nich połączono seryjnie z pakietem stylistycznym R-Dynamic, dzięki czemu hybrydowy Jaguar wyróżnia się sportową stylizacją. Oznacza to chociażby inny kształt zderzaków czy atrakcyjne wzory obręczy kół.

W przypadku F-PACE’a z napędem hybrydowym plug-in, do wyboru są trzy odmiany stylizacyjne: S, SE, HSE. Co ważne, każdą z nich połączono seryjnie z pakietem stylistycznym R-Dynamic.

Czym różnią się od siebie wspomniane wersje wyposażenia Jaguara F-PACE? W skrócie, mnogością elementów oferowanych seryjnie, a nie na liście dodatkowych opcji. Warto dodać, że w wersji SE otrzymujemy ponadto 20-calowe obręcze kół i więcej systemów wspomagających kierowcę (m.in. asystenta martwego pola), a odmiana HSE wyróżnia się 21-calowymi obręczami, a także fotelami regulowanymi w aż 18 płaszczyznach czy funkcjami częściowo autonomicznej jazdy. Każdy dobierze więc wersję Jaguara pasującą do własnych potrzeb.

Multimedia i komfort, czyli długa lista opcji

Jak przystało na jeden z flagowych modeli tej luksusowej brytyjskiej marki, kierowca może wyposażyć swój egzemplarz F-PACE’a PHEV w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne z wielu dziedzin, ale umówmy się – w tych czasach to multimedia wiodą prym. Wiadomo, że każdy F-PACE ma system multimedialny z dotykowym ekranem i łącznością Apple

CarPlay/Android Auto. To dziś podstawa w samochodzie tej klasy. Do tego Jaguar oferuje chociażby układ kamer 360 stopni z generowanym widokiem trójwymiarowym. Widok wyświetlany na ekranie można zmieniać, w zależności od potrzeb, a tak dużym SUV-em da się wtedy manewrować precyzyjnie, zarówno w mieście, jak i w terenie.

Duży SUV musi być bogato wyposażony. Jaguar musi zapewniać komfort niespotykany w innych samochodach. Pojazd z napędem hybrydowym plug-in musi wyróżniać się najnowszymi technologiami. Taki samochód rzeczywiście istnieje – to Jaguar F-PACE P400e.

Na liście elementów, o których z pewnością trzeba powiedzieć, jest chociażby system audio marki Meridian, która komponuje je dla Jaguara od lat. Meridian Surround zapewnia dźwięk przestrzenny, a więc pozwala poczuć się jak w sali opery. Kolejnym elementem wyposażenia, które dodatkowo winduje zaawansowanie technologiczne całego samochodu, jest rozbudowany wyświetlacz przezierny typu head-up. Tzw. HUD pokazuje na szybie przed kierowcą dane dotyczące jazdy czy np. działania systemów bezpieczeństwa.

Zaawansowany system audio Meridian Surround zapewnia dźwięk przestrzenny, a więc pozwala poczuć się jak w sali opery. Jednak wymienić należy także te funkcje, które zwiększają właściwości jezdne samochodu i bezpieczeństwo jazdy.

Nie tylko gadżety

Jak zapowiada śródtytuł, nie skupię się jedynie na elementach wyposażenia zwiększających tzw. multimedialność wnętrza F-PACE’a (chociaż warto jeszcze wspomnieć np. o rozbudowanej funkcji zmiany koloru podświetlenia). Należy wymienić także te funkcje, które zwiększają właściwości jezdne samochodu i bezpieczeństwo jazdy. Oczywiście, sam hybrydowy układ plug-in z możliwością poruszania się w trybie czysto elektrycznym również jest elementem zaawansowanym…

Po pierwsze, pneumatyczne zawieszenie z funkcją automatycznej zmiany charakterystyki pracy amortyzatorów w czasie rzeczywistym – to sprawia, że luksusowy SUV zapewnia wysoki komfort, ale również prowadzi się dynamicznie, jak przystało na Jaguara. Innym elementem będzie pakiet systemów wspomagających kierowcę z funkcjami automatycznego awaryjnego hamowania czy utrzymywania samochodu pośrodku swojego pasa ruchu – ich połączenie sprawia, że Jaguar F-PACE P400e może poruszać się w pewnym stopniu autonomicznie.

Mnogość rozwiązań technologicznych z zakresu właściwości jezdnych i bezpieczeństwa sprawia, że F-PACE zapewnia wysoki komfort, ale również prowadzi się dynamicznie, jak przystało na Jaguara.

Na koniec zostawiłem element, który doceni większość fanów samochodów, choć nie każdy w ogóle wie, że takie rozwiązanie może w swoim SUV-ie mieć. Mowa o mechanizmie różnicowym tylnej osi, który w układzie napędu na cztery koła ma za zadanie nie tylko kierować siłę napędową z silnika do tylnej osi, ale także – rozdzielać ją aktywnie pomiędzy prawe i lewe koło, dzięki funkcji Torque Vectoring. To sprawia, że samochód prowadzi się stabilnie i bardzo pewnie, pokonując zakręty niemal jak po szynach.

Szczególnie ten ostatni element pasuje do tezy, że nawet w czasach "boomu" na podświetlane kolorowo wnętrza i duże ekrany dotykowe, marka taka jak Jaguar dba też o najważniejsze elementy, czyli właśnie mechanikę auta. To tylko potwierdza, że hybrydowy F-PACE P400e jest nowoczesnym SUV-em na miarę 21. wieku, do tego wiernym tradycjom marki.

Jaguar F-Pace